Let hier op bij inhuren SEO specialist

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een voortdurend evoluerende praktijk, omdat zoekmachines hun algoritmen blijven bijwerken om een betere gebruikerservaring te bieden. Waar SEO ooit effectief kon worden gedaan met zoekwoorddichtheidsvergelijkingen en goedkoop gekochte backlinks, werkt moderne SEO alleen als onderdeel van een holistische, geïntegreerde digitale marketingstrategie.

Bedrijven die ooit hun SEO intern hielden, vinden het ingewikkelder om meetbaar SEO-succes te creëren. Het creëren van effectieve backlinks vereist nu boeiende inhoud, influencer marketing, en op zijn minst een beetje PR savvy. Een moderne zoekwoordstrategie vereist dan ook onderzoek naar de intentie van de gebruiker, ervaring met contentmarketing en een goede kennis van de prioriteiten van Google op de ranglijst. Het vereist misschien meer dan één of twee SEO-experts in een marketingteam, en daarom kiezen sommige merken ervoor om samen te werken met een professioneel SEO-bureau.

Het inhuren van een SEO-bedrijf of -bureau kan een ontmoedigende taak zijn. In het beste geval vergroot je partner het organische verkeer naar je site, verbetert je zoekresultaten en helpt je meer leads en verkopen te genereren. In het slechtste geval gebruikt je SEO partner zwarte hoed technieken die de schijn van succes wekken, verdwijnt hij voordat de sancties van kracht worden en laat hij je achter met minder verkeer dan ooit – en maanden of jaren van sanering.

Iemand inhuren om een SEO-plan op te stellen en uit te voeren hoeft echter niet moeilijk te zijn. Je hoeft geen expert te zijn om iemand in te huren; je moet alleen weten welke vragen je moet stellen en welke antwoorden je kunt verwachten. Overweeg de volgende 12 vragen-en waar je naar moet zoeken in de antwoorden-om een bekwaam SEO-bedrijf te vinden dat de beste praktijken volgt en de resultaten stuurt die je zoekt:

1. Hoe benaderen jullie SEO om resultaten te leveren?

Er zijn drie belangrijke facetten van SEO, en de meest effectieve SEO-bedrijven beschouwen ze alle drie als onderdelen van een uitgebreide SEO-strategie.

Technische SEO houdt rekening met code, sitestructuur, sitesnelheid en andere gegevens die je zoekverkeer kunnen beïnvloeden. Tijdens een technische SEO beoordeling zal een SEO professional ervoor zorgen dat zoekmachines je site en de inhoud ervan kunnen crawlen, 404 fouten bekijken, en redirects analyseren, naast andere taken.

User experience (UX) is de optimalisatie van de inhoud van je digitale eigendommen. Tijdens een on-page SEO beoordeling zal een SEO expert de gebruikersgerichte aspecten van je site analyseren, waaronder inhoud, navigatie en zoekwoord optimalisatie.

Off-page SEO betekent het verbeteren van je SEO aanwezigheid door links te verdienen, het merk online te versterken, en de populariteit van de site en de inhoud te verbeteren. Om off-page SEO campagnes uit te voeren, zal een SEO bureau zoeken naar mogelijkheden om je domein- en pagina-autoriteit te vergroten door middel van inkomende links naar je site vanuit andere hoogwaardige eigenschappen.

Veel SEO bureaus werken op een van de twee manieren:

Ze zullen slechts één facet van SEO aanbieden (zoals linkbuilding).
Ze zullen al het onderzoek en de strategie doen zonder in staat te zijn er effectief iets van uit te voeren.

Moderne SEO vereist een holistische strategie en een ervaren uitvoering. Zorg ervoor dat het SEO-bureau dat je evalueert alle drie kan doen (technisch, UX, off-page), en dat ze een duidelijke strategie hebben om ze in evenwicht te brengen.

2. Hoe ga je die strategie aanpassen aan ons merk/bedrijf/branche/niche?

SEO is geen one-size-fits-all oplossing, en je ZZP SEO specialist moet enkele ideeën hebben over hoe je bedrijf een unieke aanpak nodig heeft die past bij je bedrijfstak, bedrijfsmodel en doelen. SEO voor een lokaal bedrijf dat geïnteresseerd is in het aantrekken van klanten uit een dozijn postcodes vereist een heel andere aanpak dan SEO voor een groot bedrijf met een wereldwijde markt.

Ervaring in je branche is een pluspunt, maar niet per se een vereiste. Belangrijker is het vermogen van het SEO-bureau om te verwoorden hoe ze de algemene aanpak zullen aanpassen om specifiek op jouw niche in te spelen. Zorg ervoor dat het bedrijf specifieke plaatsen kan benadrukken waar de algemene aanpak zal verschillen.

3. Welke maatstaven definiëren “succes” voor jou?

Dit is een soort strikvraag. Hoewel SEO-bedrijven naar de bijeenkomst kunnen komen met bepaalde, algemene doelen in gedachten, moeten hun succescijfers echt voortkomen uit wat succes voor jou betekent. Geen enkel SEO bedrijf kan je pagina-één posities garanderen, en degenen die dit soort beloftes doen gebruiken waarschijnlijk black-hat technieken. Deze technieken kunnen je voor korte tijd verkeer opleveren, maar uiteindelijk zullen ze je een straf opleveren – samen met aanzienlijk minder verkeer en rankings.

Legitieme SEO professionals zullen hun plannen opbouwen rond jouw doelen. Als je op zoek bent naar meer verkeer, kunnen ze voorrang geven aan trefwoordoptimalisatie of het creëren van inhoud. Als je op zoek bent naar meer lokaal verkeer, kunnen ze aanbevelen om je lokale bedrijfsprofielen op directory- en beoordelingssites te optimaliseren. De succescijfers van een SEO-bureau moeten direct gebaseerd zijn op je bedrijfsdoelen, dus zoek naar bedrijven die deze vraag omdraaien en het antwoord bij jou zoeken.

4. Hoe lang duurt het tot we resultaten kunnen verwachten?

Effectieve SEO kost tijd, maar dat mag een ervaren bureau er niet van weerhouden je een tijdsbestek voor resultaten te geven. In het algemeen kun je verwachten dat je binnen zes maanden na aanvang resultaten ziet van legitieme SEO-technieken.

De mogelijkheid om eerder resultaten te zien hangt af van de gezondheid van je site. Bijvoorbeeld, het corrigeren van technische fouten en vergissingen kan in korte tijd wat legitieme SEO winst opleveren. Is je site echter al goed gestructureerd en vrij van technische problemen, dan zul je langer moeten wachten op meetbare veranderingen.

Als je SEO bedrijf snelle resultaten belooft, vraag dan waarom. Als ze wijzen op technische factoren die opgeschoond moeten worden, goed. Zo niet, wees dan op je hoede – misschien gebruiken ze wel verouderde, spammy technieken die je site uiteindelijk zullen bestraffen.

5. Hoe benader je mobiel?

Idealiter maakt mobiel deel uit van het gesprek als je de algemene strategie bespreekt. Google kondigde vorig jaar aan dat ze bezig waren over te gaan op een mobile-first index, waardoor mobiele optimalisatie belangrijker is dan ooit. Zoek naar bedrijven die een proces hebben voor het uitvoeren van een mobiele audit van je site, en zorg ervoor dat je SEO-bureau overtuigend kan verwoorden waarom mobiel een belangrijke SEO-overweging is.

6. Hoe moet SEO worden geïntegreerd in onze algemene marketingstrategie?

De meest succesvolle zoekmachine marketing uitbesteden initiatieven maken deel uit van een algemeen marketingplan, dus vermijd bedrijven die verwachten hun taken geïsoleerd uit te voeren. SEO gaat hand in hand met content marketing, en public relations en social media marketing activiteiten kunnen worden gebruikt voor effectieve link-building. Je freelance SEO expert moet zeer open staan voor samenwerking met je andere marketingteams – en zo nodig ook met andere teams, zoals je webontwikkelings- en verkoopteams – en moet een basisplan hebben voor de integratie van hun inspanningen met je bestaande marketinginitiatieven.

7. Hoe voer je trefwoordonderzoek uit?

In het verleden betekende trefwoordonderzoek het inpluggen van een term in een trefwoordonderzoekstool, het vullen van een lijst met relevante trefwoorden, en het ontwikkelen van inhoud met op verschillende plaatsen ingevoegde trefwoorden. Modern trefwoordonderzoek vergt echter veel meer inspanning – het is een oefening in het begrijpen van de gebruikersintentie. Het probeert te begrijpen welke informatie een gebruiker zoekt bij het zoeken naar een trefwoordzin en levert inhoud die is afgestemd op de intentie achter de zoekopdracht.

Als je gesprekken voert met potentiële SEO-bedrijven, zorg er dan voor dat ze verwijzen naar gebruikersintentie en vertel over de tools en methodes die ze gebruiken om de zoekwoordintentie te bepalen. Als het hele gesprek draait om het aantal zoekopdrachten naar een trefwoord en de dichtheid van trefwoorden, dan is het waarschijnlijk dat ze werken met verouderde praktijken.

8. Hoe benaderen jullie link-building en influencer marketing?

Sommige SEO-bedrijven beloven je binnen een paar weken duizenden links te bezorgen, maar de realiteit is dat die links niet van hoge kwaliteit zullen zijn. Eén link van hoge kwaliteit van een geloofwaardige, gezaghebbende site is effectiever dan honderden gekochte of machinaal gecreëerde links van lage kwaliteit in blogcommentaren. Het gesprek moet zich richten op het bouwen van kwaliteitslinks boven een grote hoeveelheid links.

Moderne linkbuilding is beter te omschrijven als link-earning. Het wordt uitgevoerd door het leveren van hoogwaardige inhoud die organisch inkomende links oplevert, en het opbouwen van relaties met beïnvloeders en redacteuren. Je SEO bedrijf moet hun link-building inspanningen beschrijven in termen van relatieopbouw en kwaliteit – niet van kwantiteit en doelmatigheid.

9. Welke tools gebruiken jullie?

Precies weten welke tools een SEO-bedrijf gebruikt is niet per se belangrijk, maar weten dat ze kunnen beschrijven waarom ze die tools gebruiken is cruciaal. Legitieme SEO professionals zullen een aantal tools hebben die ze gebruiken om audits uit te voeren en taken te voltooien, en ze zullen meerdere tools hebben getest om de beste te vinden. Stel de volgende vragen:

Welke tools gebruik je om trefwoordonderzoek te doen, en waarom?
Wat gebruik je om rankings te controleren, en waarom?
Welke crawler gebruik je, en waarom?
Wat gebruik je om backlinks te controleren, en waarom?
Wat gebruik je om concurrenten te analyseren, en waarom?

Je SEO-partner moet in staat zijn om de reden te verwoorden waarom zijn favoriete tools worden gebruikt en het effect dat die tools kunnen hebben als ze goed worden gebruikt – niet simpelweg een lange lijst van “geweldige tools” opnoemen.

10. Hoe rapporteer je over de voortgang en hoe ziet dat eruit?

Vraag of je een voorbeeldrapport mag zien dat voor een andere klant is gemaakt, om er zeker van te zijn dat het SEO-bedrijf een geldige methode heeft om hun voortgang naar jullie gezamenlijke doelen te rapporteren. Op dit punt heb je je specifieke doelen al besproken, dus vraag hoe ze het voortgangsrapport zouden aanpassen aan je unieke doelen en KPI’s. Wees op je hoede voor bedrijven die geen gedetailleerde informatie kunnen geven over hoe de voortgang zal worden gemeten en gerapporteerd.

Hoe vaak een SEO bureau rapporteert over de voortgang zal waarschijnlijk afhangen van de grootte van je project. De meeste merken kunnen maandelijkse updates verwachten. Grotere bedrijven, of kortlopende en specifieke projecten, vereisen misschien frequentere updates over het werk dat wordt gedaan, maar houd in gedachten dat het bijhouden van de werkelijke voortgang van week tot week grotendeels ineffectief is en misleidend kan zijn.

Zoekresultaten fluctueren om verschillende redenen: Google die nieuwe algoritmewijzigingen test, concurrenten die dramatische veranderingen aanbrengen in hun inhoud, enz. SEO is een langetermijnstrategie, en bedrijven die veranderingen op de korte termijn in de gaten houden, maken vaak overhaaste veranderingen die uiteindelijk hun inspanningen schaden.

11. Hoe blijf je op de hoogte van brancheveranderingen en Google-updates?

Op zijn minst wil je iemand die op de hoogte blijft van de informatie die Google op zijn Webmaster Central Blog plaatst – Google’s eigen verkooppunt voor nieuws over hoe een site het beste kan worden gepositioneerd voor hun zoekalgoritmen. Beter is iemand die populaire industrieblogs volgt en deelneemt aan SEO-fora en -gesprekken. De beste SEO-professionals doen al het eerste en doen ook hun eigen onderzoek. Ze controleren de eigenschappen die ze beheren op mogelijke tekenen van algoritmeveranderingen en onderzoeken mogelijke verschuivingen in SEO best practices.

12. Wat heb je van ons nodig om effectief te zijn?

Legitieme SEO-bedrijven moeten reageren met een lange lijst van vragen en behoeften. Om hun werk effectief uit te voeren hebben ze gedetailleerde informatie nodig over je publiek, industrie, doelen en KPI’s. Ze zullen moeten weten welke andere digitale marketing platforms je gebruikt die van invloed zijn op je content, als die er al zijn, zoals marketing automation. Ze zullen ook toegang moeten hebben tot je Google Analytics. Effectieve SEO vereist een partnerschap tussen meerdere teams en bedrijfsleiders, dus bureaus die heel weinig van je nodig hebben zullen waarschijnlijk geen SEO-plan bouwen dat je zal helpen succes op lange termijn te behalen.
Huur een SEO-bedrijf in dat levert

SEO is een complex vakgebied. Sinds Google hun machine learning programma, RankBrain, introduceerde, is de zoekmachine voortdurend bezig met updaten en verbeteren-24/7/365. Effectieve SEO bedrijven blijven op de hoogte van belangrijke veranderingen en passen hun plannen en praktijken daarop aan. Bovendien is het uiteindelijke doel van een zoekmachine het leveren van kwaliteitsresultaten aan zoekers, dus effectieve SEO’s moeten zich meer bezighouden met de kwaliteit voor gebruikers dan met rankingfactoren en de hoeveelheid links.

Door deze vragen te stellen en de antwoorden te evalueren om de praktijken en het beleid van een SEO bedrijf te bepalen, zul je in staat zijn om black-hat SEO’s te weren en een bureau te vinden dat langdurig succes levert.

Heb jij de leiding over de SEO-strategie van je bedrijf? Welke andere vragen zou je een SEO-bedrijf stellen?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *